Prace naukowo-badawcze, działalność konserwatorska i artystyczna

dr Bożena Szmelter-Fausek

GRANTY I PROJEKTY BADAWCZE

  • grant Dziekana Wydziału Sztuk Pięknych nr 1890-Z pt.: Badania wybranych pigmentów nieorganicznych na przykładzie gdańskiego malarstwa ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII w., kierownik i wykonawca (2014)
  • grant promotorski NCN nr N N105 430940 pt.: Gdański warsztat malarski ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII w. na przykładzie twórczości Antona Möllera (1563/5 – 1611) i Hermanna Hana (1580 -1627/8), wykonawca: Bożena Szmelter-Fausek, kierownik: dr hab. Justyna Olszewska-Świetlik, prof. UMK (2011-2013)
  • grant Dziekana Wydziału Sztuk Pięknych nr 589-Z pt.: Badania pigmentów za pomocą analizy mikro-dyfrakcyjnej (µ-XRD), realizowany w roku 2011, wykonawca, kierownik: dr hab. Justyna Olszewska-Świetlik, prof. UMK.
  • udział w międzynarodowym projekcie badawczym IPERION CH (Integrated Platform for the European Research Infrastructure ON Cultural Heritage) w ramach Programu Ramowego Horyzont 2020 Unii Europejskiej
  • kwerenda dokumentacji badań technologii i techniki zespołu obrazów holenderskich i flamandzkich z XVI i XVII wieku w ramach programu CHARISMA (Cultural Heritage Advanced Research Infrastructures: Synergy for a Multidisciplinary Approach to Conservation/Restoration) w terminie 17-24 października 2011, praca archiwalna w Luwrze we Francji (Centre National de la Recherche Scientifique – Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France (CNRS – C2RMF)) – program realizowany w ramach 7PR Unii Europejskiej
  • stypendium Prezydenta Miasta Torunia w Dziedzinie Kultury (2010), dotyczące realizacji projektu badawczego pt. Technologia i technika obrazu Antona Moliera z kościoła św. Jakuba w Toruniu, 2009
  • uczestnictwo w projekcie badawczym Kaplicy św. Barbary w Barbarce pod Toruniem, dotyczącym prac badawczych architektury wraz z wyposażeniem oraz ustalenia wytycznych prac konserwatorskich i stanu zachowania z wybranymi zagadnieniami prac inwentaryzacyjnych kaplicy, w ramach Koła Naukowego Studentów Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki UMK, 2007
  • uczestnictwo wraz z prof. Bogumiłą Roubą i dr Joanną Arszyńską w V Generalnym Zgromadzeniu ENCoRE (European Network for Conservation-Restoration Education) w Atenach w Grecji – 5th General Assembly of ENCoRE, (B. Rouba, B. Szmelter, Międzynarodowe spotkanie konserwatorów w Atenach, od studenta do profesora, [w:] Głos uczelni, UMK, nr 5 (231), 2005 r.)

DOROBEK NAUKOWO-BADAWCZY

Współautorstwo 19 komunikatów (9 referatów i 10 plakatów) na 16 różnych konferencjach zagranicznych i krajowych.

Współautorstwo 17 artykułów, w tym 4 w pismach z Thomson Reuters Master Journal List (tzw. listy filadelfijskiej) i 3 na liście ERIH.

PUBLIKACJE NAUKOWE

Artykuły naukowe znajdujące się na liście A i B wykazu czasopism Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

  1. B. Szmelter-Fausek, J. Olszewska-Świetlik, Blue Pigments in Blue and Purple Painting Layers of Gdańsks’ Paintings of the mid-16th to the End of the 18th Century, “Color research and application”, 2016, DOI: 10.1002/col.22030, Impact Factor: 0,847.
  2. E. Pięta, E. Proniewicz, B. Szmelter-Fausek, J. Olszewska-Świetlik, Leonard M. Proniewicz, Pigment characterization of important golden age panel paintings of the 17th century, “Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy”, Vol. 136, Part B, 5 February 2015, s. 594-600, Elsevier, Impact Factor: 2,129.
  3. E. Pięta, E. Proniewicz, B. Szmelter-Fausek, J. Olszewska-Świetlik, Leonard M. Proniewicz, Micro-Raman spectroscopy analysis of 17th century panel painting “Servilius Appius” by Isaac van den Blocke, “Journal of Raman Spectroscopy”, 2014, Vol. 45, s. 1019-1025, Impact Factor: 2,519.
  4. J. Olszewska-Świetlik, B. Szmelter-Fausek, E. Pięta, E. Proniewicz, Spectroscopic and Gas Chromatographic Studies of Pigments and Binders in Gdańsk Paintings of the 17th Century, “Journal of Spectroscopy”, Vol. 5, 2013, DOI: 10.1155/2013/187407, Impact Factor: 0,831. (Udział procentowy: 15%)
  5. A. Rafalska-Łasocha, M. Grzesiak-Nowak, W. Łasocha, J. Olszewska-Świetlik, B. Szmelter-Fausek, µ-XRPD investigations of pigments in 17th-century panel paintings from Gdańsk and the northern region of Poland, „Opuscula Musealia”, Vol. 23, 2016, liczba punktów MNiSW – 13
  6. B. Szmelter-Fausek, J. Olszewska-Świetlik, Stan zachowania smalty w wybranych obrazach gdańskich: Antona Möllera (1563/5-1611), Hermanna Hana (1580-1627/8) i Isaaca van den Blocke (przed 1589-po 1624), Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XL, Toruń 2014, złożono do druku, nr pozycji z wykazu cz. B – 71, liczba punktów z wykazu cz. B – 6.
  7. D. Markowski, B. Szmelter-Fausek, Badania właściwości i skuteczności środków do podklejania odspojonej warstwy malarskiej do szkła, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XL, Toruń 2011, Z. 397, s. 291 – 312, nr PL ISSN 0860-1232, PL ISSN 0208-533X, nr pozycji z wykazu cz. B – 71, liczba punktów z wykazu cz. B – 6.
  8. D. Markowski, B. Szmelter-Fausek, S. A. Kamiński, Malarstwo na szkle – badania budowy technicznej i stanu zachowania na przykładzie wybranych obrazów, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XL, Toruń 2011, Z. 397, s. 223 – 244, nr PL ISSN 0860-1232, PL ISSN 0208-533X, nr pozycji z wykazu cz. B – 71, liczba punktów z wykazu cz. B – 6.

Pozostałe wybrane publikacje/artykuły

  1. J. Olszewska-Świetlik, E. Proniewicz, B. Szmelter-Fausek, E. Pięta, Wybrane materiały w gdańskich warsztatach malarskich od XV do XVIII wieku w świetle badań metodą spektroskopii Ramana (RS), Eikon, Toruń 2014, ISBN 978-83-64869-01-3.
  2. B. Szmelter-Fausek, J. Olszewska-Świetlik, The study on technology and technique of the painting “Last Judgement” from St. James Church in Toruń, [w:] Interdisciplinary research on the works of art, Wydawnictwo UMK, Toruń 2012, s. 209-217, ISBN 978-83-231-2852-6 (Udział procentowy: 70%).
  3. B. Szmelter-Fausek, Wybrane obrazy ołtarzowe Hermanna Hana (1580-ok. 1628) – zagadnienia technologiczne i konserwatorskie, [w:] Historia religii na Ukrainie [Історія релігій в Україні], Lwów 2012, T. II, s. 609-616, ISBN 966-7379-70-1.
  4. B. Szmelter-Fausek, Sąd Ostateczny w twórczości Antona Möllera i artystów z jego warsztatu malarskiego, [w:] Czas Apokalipsy. Wizje dni ostatecznych w kulturze europejskiej od starożytności do wieku XVII, red. K. Zalewska-Lorkiewicz, Warszawa 2013, s. 207-212, ISBN 978-83-7543-270-1.
  5. B. Szmelter-Fausek, Badania obrazów Antona Möllera i Hermanna Hana jako przyczynek do rozpoznania gdańskiego warsztatu malarskiego ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII w., [w:] Historia Sztuki w dobie globalizacji. Materiały IV Środkowoeuropejskiego Forum Doktorantów Historii Sztuki, Instytut Historii Sztuki, Wrocław, 5-8 listopada 2009, red. A. Jezierska, A. Szewczyk, A. Śliwowska, Wrocław 2013,        s. 21-29, ISBN 978-83-7432-581-3.
  6. B. Szmelter-Fausek, Dokumentacja budowy technicznej i technologii obrazu Sąd Ostateczny, kościół pw. św. Jakuba w Toruniu, Toruń 2011, wydruk komputerowy.
  7. B. Szmelter-Fausek, Badania obrazów Antona Möllera i Hermanna Hana jako przyczynek do rozpoznania gdańskiego warsztatu malarskiego ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII w., [w:] Materiały konferencyjne IV Środkowoeuropejskiego Forum Doktorantów Historii Sztuki, Instytut Historii Sztuki UWr, 4-7 listopad 2009, Wrocław 2010.
  8. B. Szmelter-Fausek, Porównanie dwóch przedstawień „Ukrzyżowania” – z kościoła św. Katarzyny w Gdańsku i z kościoła farnego w Pucku, [w:] Materiały Ogólnopolskiej Konferencji „Znak – Symbol – Alegoria. Znaczenia w sztuce i znaczenia sztuki”, Katedra Historii Sztuki i Kultury UMK, Toruń (w druku).
  9. red. B. Szmelter, A. Łopuska, Wstęp, [w:] Materiały VII Międzynarodowej Konferencji Naukowej Studentów i Absolwentów Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki „Konserwacja zabytków – studia i praktyka”, Wydawnictwo UMK, Toruń 2007, s. 5-8, ISBN 978-83-231-2121-3.
  10. B. Rouba, B. Szmelter, Międzynarodowe spotkanie konserwatorów w Atenach, od studenta do profesora, [w:] Głos uczelni, pismo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, nr 5 (231), 2005 r., s. 26.

Współredakcja publikacji naukowej

  1. Interdisciplinary research on the works of arts, eds. J. Olszewska-Świetlik, J. Arszyńska, B. Szmelter-Fausek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012, ISBN 978-83-231-2852-6, s. 350, Punktacja ministerstwa: 5.0
  2. Międzynarodowa konferencja: „Technologia i technika w badaniach dzieł sztuki – Ars sine scientia nihil Est”, 25-26.11.2010 r. program konferencji, abstrakty wystąpień, katalog wystawy pod red. J. Olszewskiej-Świetlik,  J. M. Arszyńskiej, B. Szmelter-Fausek, K. Cybulskiej, Toruń 2010, s. 54, materiały konferencyjne.
  3. Materiały VII Międzynarodowej Konferencji Naukowej Studentów i Absolwentów Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki „Konserwacja zabytków – studia i praktyka”, red. B. Szmelter, A. Łopuska, Wydawnictwo UMK, Toruń 2007, ISBN 978-83-231-2121-3.

WYBRANE PRACE KONSERWATORSKIE

  1. Konserwacja i restauracja ołtarza głównego pw. św. Barbary z II ćw. XVII w. wraz z barokowymi rzeźbami śś. Piotra i Pawła z II ćw. XVII w. z kościoła pw. św. Barbary w Chrostkowie, razem z Marcinem Fausek. (Udział procentowy: 20%)
  2. Konserwacja i restauracja ołtarza głównego z I poł. XVII w. z kościoła Biesiekierzu, razem z Marcinem Fausek. (Udział procentowy: 20%).
  3. Konserwacja i restauracja barokowej ambony z I poł. XVIII w. w Dębicy, razem z Marcinem Fausek. (Udział procentowy: 20%)
  4. Konserwacja i restauracja gotyckich rzeźb Grupy Ukrzyżowania z kościoła pw. Św. Jana Chrzciciela w Sarbii, razem z Marcinem Fausek. (Udział procentowy: 50%)
  5. Konserwacja i restauracja manierystycznego ołtarza z k. XVI w. z kościoła pw. Oczyszczenia NMP w Dębicy, razem z Marcinem Fausek. (Udział procentowy: 50%)
  6. Konserwacja i restauracja neogotyckiego prospektu organowego z 1908 r. z kościoła Mariackiego w Szczecinku, razem z Marcinem Fausek. (Udział procentowy: 50%)
  7. Konserwacja i restauracja prospektu organowego z 1886 r. z kościoła Mariackiego      w Bobolicach, razem z Marcinem Fausek. (Udział procentowy: 50%)
  8. Konserwacja i restauracja barokowej ambony z 1700 r., kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej w Darłowie, razem z Marcinem Fausek.  (Udział procentowy: 50%)
  9. Konserwacja i restauracja prospektu organowego z 1862 r., kościół pw. św. Krzyża w Czaplinku, razem z Marcinem Fausek. (Udział procentowy: 50%)
  10. Konserwacja i restauracja malowideł ściennych (XIX/XX w.) w Collegium Maius UMK, praca w zespole pod kierunkiem prof. dr Bogumiły Rouby.
  11. Konserwacja i restauracja malowideł ściennych (XVIII w.) w Sanktuarium Matki Bożej Skępskiej, praca w zespole pod kierunkiem prof. dr Bogumiły Rouby.