Prace naukowo-badawcze, działalność konserwatorska i artystyczna

dr Magdalena Sitkiewicz

INFORMACJE O OSIĄGNIĘCIACH I DOROBKU NAUKOWYM

Granty badawcze

Realizacja grantu UMK Technika i technologia obrazów Konrada Krzyżanowskiego (nr 339-Z). Data rozpoczęcia i ukończenia realizacji grantu: 30.03.2009 r. – 29.11.2009 r.

Udział w konferencjach, sesjach naukowych, kursach dokształcających

  • międzynarodowa konferencja „Technologia i technika w badaniach dzieł sztuki – Ars Sine Scientia Nihil Est” (Toruń, 25-26 listopada 2010 r.) – referat: Konrad Krzyżanowski’s painting technique on the preliminary analysis of selected portraits
  • sesja naukowa Egzotyczna Europa. Malarstwo monachijskie 1870–1914 (Suwałki, 5–6 października 2015 r.) – Jakie tajemnice kryją obrazy monachijczyków? Kilka nowych spostrzeżeń na temat warsztatu malarskiego Alfreda Wierusza-Kowalskiego – referat przygotowany wraz z dr hab. Elżbieta Basiul, prof. UMK
  • wykład w ramach kursu dokształcającego w zakresie Wielodyscyplinarnych Badań Dzieł Sztuki prowadzony wraz z dr Bożeną Szmelter-Fausek (E. Basiul, J. Olszewska-Świetlik, M. Sitkiewicz, B. Szmelter-Fausek, The significance of the technology and techniques of works of art in research, for interpretation of results, and in determining the authenticity of artworks), Toruń, 30 września 2015 r.

Publikacje

  • Magdalena Sitkiewicz, Painting workshop of Konrad Krzyżanowski. A study case based on the preliminary analysis of two women portraits, [w:] Iterdisciplinary Research on the Works of Arts, eds. J. Olszewska-Świetlik, J. Arszyńska, B. Szmelter-Fausek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012, s. 263-271
  • Magdalena Sitkiewicz, Analiza wybranych aspektów technologii i techniki malarskiej czterech portretów autorstwa Konrada Krzyżanowskiego z Muzeum Narodowego we Wrocławiu, [w:] Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku. Zagadnienia konserwatorskie, wyd. UMK, red. E. Jabłońska, J. Czuczko, Toruń 2016, s. 295-308
  • Elżbieta Basiul, Magdalena Sitkiewicz, Jakie tajemnice kryją obrazy monachijczyków? Kilka nowych spostrzeżeń na temat warsztatu malarskiego Alfreda Wierusza-Kowalskiego – złożony do druku w publikacji posesyjnej (sesja naukowa Egzotyczna Europa. Malarstwo monachijskie 1870–1914, red. E. Ptaszyńska)

DZIAŁALNOŚĆ KONSERWATORSKA

Wykaz wybranych realizacji konserwatorskich

  • konserwacja i restauracja barokowego obrazu olejnego na płótnie pt. „Matka Boska Gankowa” (obraz pochodzi z dawnego klasztoru dominikańskiego w Żninie) wraz z restauracją drewnianej ramy obrazu – Toruń 2007 r., praca w zespole prowadzonym przez dr. Solidę Lima
  • konserwacja i restauracja drewnianej, wolnostojącej, manierystycznej rzeźby przedstawiającej św. Dominika z kościoła pw. NMP Królowej Polski w Żninie – Toruń 2007 r., praca w zespole prowadzonym przez dr. Solidę Lima
  • złocenie elementów konstrukcyjnych nowo zaprojektowanego, drewnianego ołtarza, powstałego w ramach przystosowania wnętrza kościoła do liturgii rzymsko-katolickiej – Toruń 2007 r., praca w zespole prowadzonym przez dr. Solidę Lima
  • konserwacja i restauracja dwóch obrazów olejnych na płótnie: Portret modlącego się rabina z XVII w. oraz Portret księżnej z XVIII w. – Toruń lata 2008-2009, praca w zespole prowadzonym przez dr hab. Elżbietę Basiul, prof. UMK (2008 – 2009 r.)
  • konserwacja i restauracja drewnianego, polichromowanego, złoconego i srebrzonego ołtarza głównego w kościele filialnym pw. św. Jakuba Apostoła w Niedoradzu, datowanego na przełom XVII i XVII w. – Toruń lata 2008-2009, praca w zespole prowadzonym przez dr hab. Elżbietę Basiul, prof. UMK (2008 – 2009 r.)
  • konserwacja i restauracja obrazów sztalugowych z okresu XIX i XX w. malowanych na podobraziach płóciennych i sztywnych z kolekcji prywatnej (2009-2012)
  • konserwacja i restauracja obrazu Św. Magdalena ze zwieńczenia ołtarza bocznego pw. św. Franciszka w kościele św. Piotra i Pawła w Toruniu (autor – Jan Jerzy Petri ze Śląska lub jego uczeń, właściciel – Prowincja św. Franciszka z Asyżu Zakonu Braci Mniejszych Franciszkanów ul. Garbary 22, 61-867 Poznań, Klasztor Ojców Franciszkanów w Toruniu, ul. Poznańska 49) – Toruń 2010, prace konserwatorskie i restauratorskie ołtarza prowadzili: mgr Bartosz Anusiak, mgr Agata Lubochońska – Anusiak, mgr Igor Guttfeld, mgr Malwina Wypchło,
  • konserwacja i restauracja rzeźby z Grupy Ukrzyżowania z kościoła filialnego w Letnicy pw. Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza z parafii pw. św. Jadwigi Śląskiej w Koźli Kożuchowskiej – Toruń 2011 r., praca w zespole prowadzonym przez dr hab. Elżbietę Basiul, prof. UMK
  • konserwacja i restauracja rzeźby Chrystusa z Grupy Ukrzyżowania z Kościoła Podwyższenia Świętego Krzyża w Górznie (autor – nieznany, właściciel – parafia Podwyższenia Świętego Krzyża w Górznie) – Toruń 2011, prace konserwatorskie i restauratorskie całego obiektu prowadzili: mgr Bartosz Anusiak, mgr Agata Lubochońska – Anusiak, mgr Igor Guttfeld, mgr Malwina Wypchło
  • konserwacja i restauracja rzeźby Madonna z Dzieciątkiem – kopia Czarnej Madonny z Altötting (autor – J. Neustifter, właściciel – klasztor franciszkanów pw. św. Paschalisa w Raciborzu) – Toruń 2012 r., praca realizowana wraz z mgr Malwiną Wypchło w 2012 r.
  • konserwacja i restauracja rzeźby Marii z Grupy Ukrzyżowania z Kościoła Filialnego pw. św. Szymona i św. Judy Tadeusza w Letnicy (autor – szkoła śląska, warsztat lokalny (?), właściciel – Parafia Rzymsko-Katolicka w Koźli Kożuchowskiej – Toruń 2012 r., praca w zespole prowadzonym przez dr hab. Elżbietę Basiul, prof. UMK
  • udział w pracach konserwatorskich i restauratorskich barokowego ołtarza pw. Matki Boskiej z Dzieciątkiem z kościoła pw. św. Macieja w Rząśni – Toruń 2014 r., praca w zespole prowadzonym przez dr A. Gralińską-Grubecką
  • konserwacja i restauracja XVIII-wiecznego drewnianego krucyfiksu z kościoła parafialnego pw. Św. Michała Archanioła w Świebodzinie – Toruń 2015 r., współpraca z dr hab. E. Basiul, prof. UMK (prowadząca prace)
  • konserwacja i restauracja obrazu Św. Józef z ołtarza głównego z kościoła pw. Wniebowzięcia NMP w Dulsku, (XIX w., wymiary obrazu: 168 x 90 cm) – Toruń 2015, praca w zespole prowadzonym przez mgr Ewę Miturę

SPECJALISTYCZNE PRACE BADAWCZO-KONSERWATORSKIE

  • Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich obrazu Pogawędka, K. Sichulskiego, Toruń 6.08. 2010
  • Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich obrazu Pracownia malarska, W. J. Nałęcza, Toruń 24.06.2010
  • Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich obrazu Don Kichot i Sancho Pansa, J. Hulewicza, Toruń 25.04.2012
  • Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich rzeźby Madonna z Dzieciątkiem – kopia Czarnej Madonny z Altötting, J. Neustifter, klasztor franciszkanów pw. św. Paschalisa w Raciborzu, 29.03.2012

KOPIE MALARSKIE (WYBRANE)

  • Kopia obrazu Portret Pani B. (1921 r.) autorstwa Konrada Krzyżanowskiego, z Muzeum Narodowego w Kielcach, Toruń 2012 (realizowana w Muzeum Narodowym w Kielcach w ramach przygotowania rozprawy doktorskiej)
  • Kopia fragmentu obrazu Portret rosyjskiej aktorki (1897 r.) autorstwa Konrada Krzyżanowskiego, z Muzeum Okręgowego w Toruniu, Toruń 2012 (realizowana w Muzeum Okręgowym w Toruniu w ramach przygotowania rozprawy doktorskiej)
  • Obrazy realizowane według reprodukcji (wybrane)
  • obraz olejny Chrystus Miłosierny (160 x 70 cm) wzorowany na fotografii gigapikselowej obrazu Adolfa Hyły z Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, ekspozycja stała barokowego Kościoła Franciszkanów pw. św. Idziego i św. Bernardyna w Głubczycach, Toruń 2016 r.
  • obraz olejny Św. Jan Paweł II (60 x 40 cm) wzorowany na zdjęciu, ekspozycja stała kościoła pw. Św. Maksymiliana Marii Kolbego w Świeciu nad Osą, Toruń 2016 r.
  • obraz olejny Św. Faustyna (60 x 40 cm) wzorowany na czarnobiałej reprodukcji, ekspozycja stała kościoła pw. Św. Maksymiliana Marii Kolbego w Świeciu nad Osą, Toruń 2016 r.
  • obraz olejny Chrystus Miłosierny (110 x 70 cm) wzorowany na fotografii gigapikselowej obrazu Adolfa Hyły z Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, ekspozycja stała kościoła pw. Św. Maksymiliana Marii Kolbego w Świeciu nad Osą, Toruń 2016 r.
  • obraz olejny Pejzaż szkocki, wykonany według zdjęcia – (100 x 70 cm), wł. prywatna, Toruń 2015/2016